Vergoedingen

Informatie over de vergoeding fysiotherapie

Fysiotherapie wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering en is onder andere afhankelijk van uw leeftijd en soort aandoening. Veel Nederlanders hebben dan ook een aanvullende verzekering. Of die voldoende dekking geeft, hangt af van uw polis. Sommige polissen vergoeden slechts een beperkt aantal behandelingen terwijl andere onbeperkt fysiotherapie vergoeden.

• Fysiotherapie in de basisverzekering

Iedereen die in Nederland woont of werkt verplicht dezelfde zorgverzekering. Deze zorgverzekering vergoedt de kosten voor het grootste deel van de gezondheidszorg. Dit deel wordt de basisverzekering genoemd. De vergoeding vanuit de basisverzekering hangt af van uw leeftijd en de vraag of u een aandoening hebt die op de lijst ‘chronische aandoeningen’ staat of last heeft van urine incontinentie. Bent u 18 jaar of ouder dan wordt fysiotherapie beperkt vergoed vanuit de basisverzekering.

Heeft u een chronische aandoening? Dan zult u de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen of worden deze vanuit uw aanvullende verzekering voldaan voor zover verzekerd. De behandeling die u daarna nodig heeft, worden vanuit de basisverzekering vergoed. U moet echter jaarlijks eerst uw eigen risico betalen, als u deze nog niet betaald heeft voor andere zorg.

• Fysiotherapie in de aanvullende verzekering

De aanvullende verzekering is niet verplicht. U kunt op www.defysiotherapeut.com onder het kopje 'Goed verzekerd' nagaan hoe in uw aanvullende verzekering de vergoeding van fysiotherapie is geregeld. Om precies te weten wat een polis vergoedt, moet u kijken naar de polisvoorwaarden, het vergoedingenoverzicht en de alg. verzekeringsvoorwaarden van een polis. Kijk ook goed of het soort fysiotherapie dat u nodig hebt, daadwerkelijk wordt vergoed. Check welke aanvullende zorgverzekering voor u voldoende dekking geeft op ZorgverzekeringWijzer.nl.

• Vergoeding zorgverzekeraars Fysiodocwerk

Heb je een budgetpolis of naturapolis? Dan is het van belang dat je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met je fysiotherapeut. Anders betaal je mogelijk een deel van de rekening zelf. Fysiodocwerk heeft overeenkomsten met alle zorgverzekeraars! Op Independer.nl staat dit in een handig overzicht aangegeven.

(bron: www.defysiotherapeut.com)